Case: Tampereen kaupunkiseudun VINK-hanke
Syksyllä 2021 käynnistyi Tampereen kaupunkiseudun varhaiskasvatuksen tuen ja inkluusion kehittämishanke (= VINK-hanke), joka rahoitetaan pääosin Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämästä valtion erityisavustuksesta. Hanke on osa Oikeus oppia -kehittämisohjelmaa.
Tampereen seudun Osakkeen koordinoiman hankkeen tavoitteena on kehittää yhdessä seudullisesti varhaiskasvatuksen tuen ja inkluusion käytänteitä siten, että ne palvelevat erikokoisia kuntia ja takaavat kaikissa kunnissa tasa-arvoisesti lähipalveluna laadukkaan ja oikea-aikaisen tuen sekä pysyvyyttä lapsille ja perheille.
Hanke on ollut vahvasti yhteydessä myös varhaiskasvatuksen kolmitasoisen tuen lainsäädäntöprosessiin. Yksi VINK hankkeen keskeisistä tavoitteista on ollut tarkastella ja uudistaa varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuvaa. Tampereella tavoite on nähty erityisen tärkeäksi ja varsinainen kehittämistyö on toteutettu Tampereella.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajan (myöh. “veo”) työ on hyvin moninaista ja sirpaleista, ja mukana seuraa usein jatkuva riittämättömyyden tunne. Itsenäinen asiantuntijatyö edellyttää jatkuvaa asioiden priorisointia ja tarkkaa tilanneseurantaa. Työ tapahtuu vahvasti verkostoissa. Erityisopettaja antaa niin yksilö- kuin ryhmäopetusta, konsultoi ja tukee varhaiskasvatuksen työntekijöitä erityispedagogiikan näkökulmasta, auttaa vanhempia omassa roolissaan, osallistuu verkostokokouksiin ja hoitaa hallinnolliset taustatyöt ja paljon muuta, mitä on vaikeaa yhtäkkiä edes muille kertoa. Ja kaikki tämä työ tehdään suurella sydämellä, tukea tarvitseva lapsi keskiössä.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuvan tarkasteluun ja uudistamiseen liittyvään työskentelyyn valikoitui yhteistyökumppaniksi Valmennustalo Wimmaa. Työskentely sisälsi neljä työpajapäivää kolmentoista ns. Kehittäjä-veon kanssa. Työpajojen välissä työstettiin välitehtäviä sekä sparrattiin hankkeen vastuuhenkilöiden kanssa. Sparrausprosessin aikana työstettiin veojen uudenlaista työparityöskentelyn mallia, jonka tarve kumpusi työntekijöistä.
Prosessin aikana Wimmaa toteutti myös kaikille Tampereen kaupungin veoille yhteisen koulutuspäivän, jossa haettiin voimaannuttavaa uutta energiaa veojen vaativaan työhön. Lisäksi prosessin aikana lähdettiin tekemään erityisopetuksen tuotteistamista, joka edistää työn näkyväksi tekemistä ja sitä kautta helpottaa eri osa-alueiden kehittämistä sekä työnjakoa.
Tanjan kanssa työ lähti heti ensikosketuksesta eteenpäin ja oikeaan suuntaan. Tanjalla on taito nähdä kokonaisuus ja päästä ytimeen nopeasti. Tanjan työtapa on vahvasti ratkaisukeskeinen, tavoitteita ja päämääriä kirkastava, kannustava ja porukkaa hyvin sitouttava.
Tanjan positiivinen, energisoiva ja kaikki mukaan ottava ja mukaan saava työote kantoi hedelmää ja työssä edettiin vahvasti kohti konkretiaa ja yhteistä tahtotilaa. Mahtavaa saada tehdä yhteistyötä osaavan ja asioita sydämen, järjen, tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden kautta ajattelevan tosiammattilaisen kanssa.
Mikä on Osake?
Osake on Tampereen seudun kasvatus- ja opetusalan henkilöstölle suunnattu osaamisen kehittämispalvelu. Osake tarjoaa helposti saavutettavia, tarvelähtöisiä, monipuolisia ja laadukkaita koulutuksia, tapahtumia ja tukea.
Toiminta on suunnattu varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen koko henkilöstölle. Osaamisen kehittäminen yhteistyössä lisää henkilöstön mahdollisuuksia lisäkoulutuksiin, ja edistää seudullista verkostoitumista ilman moninkertaista suunnittelua ja hallinnointia.
Osake-yhteistyössä ovat mukana
- Tampereen kaupunkiseudun kunnat: Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi
- Muun Pirkanmaan kunnat: Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kihniö, Mänttä-Vilppula, Parkano, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Urjala, Valkeakoski ja Virrat
- yksityisiä opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjiä